Afspraken nakomen. Vanzelfsprekend of goede eigenschap?

 
Afspraken_nakomen_vanzelfsprekend_of_goede_eigenschap

Onlangs werkte ik vanuit Spanje. Je weet wel. Het land van mañana manñana. Komt het vandaag niet, dan komt het morgen wel. Hoe zuidelijker je in Europa komt hoe erger het wordt. Nu zit ik in Portugal. Pas een paar dagen. Maar ik heb zomaar het vermoeden dat het hier niet veel anders is.
Een afspraak die doorgaat in Spanje is net zoiets als het gooien van een strike met bowlen. Meestal wordt het niks, maar met een beetje mazzel lukt het soms toch. 

Waar ik woonde zaten niet alleen Spanjaarden. In Tarifa is het een mengelmoes van nationaliteiten. Het lijkt wel alsof iedereen die het land binnenkomt spontaan last krijgt van ‘afspraakangst’. Bij voorkeur wordt er niks afgesproken en als er wat wordt afgesproken gaat het negen van de tien keer niet door. Minimaal een uur later aan komen kakken kan ook nog.
Niemand durft zich te committen en alles lijkt last minute te gebeuren. En het grappige is dat ik voornamelijk te maken heb gehad met mensen die een eigen (online) business hebben. 

Misschien zit ik nog heel erg in m’n Nederlandse modus waar een kwartier te laat komen eigenlijk al not done is. Misschien hecht ik gewoon meer waarde aan het maken van afspraken, vind ik het een vanzelfsprekenheid. En voornamelijk nakomen wat je belooft. Dat maken van afspraken is namelijk het moeilijkste niet.

Toen ik nog in vaste dienst voor mediabedrijven werkte, was een afspraak een afspraak en een deadline een deadline. Hoe je het doet, doe je het, maar je levert op tijd op. Je hebt zelf een planning opgesteld en met je klant afgestemd, dus daar hou je je aan. Punt. 
Uiteraard kunnen er wel eens onvoorziene omstandigheden zijn. Dat overkomt de beste. Maar dat communiceer je. Belangrijker nog: dat communiceer je OP TIJD. 

Nu is een privé afspraak anders dan een zakelijke afspraak. Maar als je privé al niet nakomt wat je belooft, dan zal het zakelijk toch niet ineens het totaal omgekeerd zijn? Ik kom een hoop mensen tegen tijdens mijn verblijf in het buitenland die mij en andere ondernemers in Nederland zouden kunnen helpen. Door hun online expertise op een bepaald gebied. Maar als ze keer op keer (in mijn ogen) iets te makelijk omgaan met afspraken, dan krab ik mezelf toch achter m’n oren.

Afspraken nakomen is een deel van je eigen visitekaartje. Ik zal de afspraak-afzeggers niet zo snel benaderen voor een samenwerking. En ik zal ze ook niet aanraden aan andere ondernemers. Want zo werkt het toch. Netwerken is rete-belangrijk en uit je netwerk kunnen mooie dingen komen. Zonde als je dat door zoiets eenvoudigs je kansen vermindert. 

Misschien is afspraken nakomen niet zo vanzelfsprekend als ik dacht... Paul Jarvis schreef hier onlangs ook een mooi artikel over: Do what you say you’re going to do.

Wat vind jij? Is afspraken nakomen vanzelfsprekend of een goede eigenschap?


Meer lezen?