Delegeren doe ik liever even zelf

 
Virtual_Assistant_Samen_met_San

"Ik doe het wel even zelf.” 

Want dat is sneller. Je hoeft het niet aan een ander uit te leggen.

Hoor je het jezelf zeggen?

Met name dat woordje ‘even’. Die sluipt er zo vaak in. Maar dat ‘even’ blijkt vaak helemaal niet even. Bastard...

"Ik kan het zelf beter.” 

Nog zo eentje. 
Wat jij kan, kan een ander vast ook. Echt waar. Niet alleen jij hebt die super power.  

DAMN, WAAROM IS DELEGEREN ZO VERREKTE LASTIG?

Deze 2 zinnetjes. Misschien heb ik ze niet vaak hardop gezegd, maar ik heb het wel ontelbare keren gedacht.  Wat is er nou zo moeilijk om aan een ander te vragen iets voor je doen? Het blijft me fascineren.

Misschien is het niet zo simpel als ik hierboven schets. En zit er meer achter dan denken dat het sneller en beter kan als ik het zelf doe.

Onlangs las ik over The Art of Delegation op Medium.  In deze serie artikelen staan een aantal rake dingen. 

Delegeren is lastig omdat:

1. Je kan niet goed uitleggen wat je wil. ‘Hij/zij begrijpt niet wat ik bedoel’ ligt vaak niet aan hem of haar, maar aan jezelf.
2. Trots weerhoudt je om een ander te vragen je te helpen. “Ik kan het toch zeker zelf wel?"
3. Alles wat je moet doen zit in je hoofd, maar niks staat op papier. Zonder stappenplan wordt delegeren lastiger. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de ander.
4. Je hebt geen tijd om te delegeren. Huh? Ja, ik heb het zelf ook iemand horen zeggen. Voordat je delegeert moet je zelf eerst eea op een rijtje zetten. Dat kost tijd ja. Dus daar moet je tijd voor maken.
5. Je hebt geen vertrouwen in andere mensen. Oef, dat is er eentje… Want dat ligt aan jou en niet aan hen.

Naast ‘ik kan het sneller’ en ‘ik kan het beter’ heb ik ook last van punt 1, 2, 3 en ook wel 5. Best confronterend…

zelfstandig ONDERNEMERS EN DELEGEREN

Zelfstandig ondernemers hebben er een handje van om veel zelf te willen doen. Het is jouw bedrijf, jouw kindje, jij kent alle ins en outs.  De zaken lopen goed en voor je het weet werk je avonden en weekenden door. Dag vrije tijd.

Ruimte voor groei is er niet meer. Je loopt achter de feiten aan. En je doet teveel dingen waar je weinig energie uit haalt. En voor het gemak heb je ook nog eens last van een paar van bovenstaande punten. 

Een helpende hand zou wel fijn zijn, maar hoe begin je daar nou mee? 

VA-CHECKLIST

Omdat delegeren voor mij ook ‘work in progress’ is, heb ik eea op papier gezet. Ondertussen weet ik namelijk hoe belangrijk het is om acties in kleine deelacties op te delen. Of projecten in subprojecten. Of taken in subtaken. 

Daarom ben ik aan de slag gegaan met een VA-Checklist. Een stappenplan dat uiteen zet hoe je een succesvolle start maakt met een VA. Want zo ingewikkeld is het namelijk echt niet.

Een checklist voor ondernemers die moeite hebben met delegeren, voor mensen die moeilijk los durven laten en voor control freaks.

Maar ook gewoon voor jou.