Hoe werk je samen aan je blog met een VA?

 
 Bloggen met een Virtual Assistant in Den Haag

Bloggen kost tijd. Maar bloggen zorgt voor online zichtbaarheid. En als zelfstandig ondernemer wil je gezien worden. En go-to person worden voor een bepaald probleem.

Bij elk websitebouwprogramma zit tegenwoordig wel een blog-optie, dus dat zou geen reden moeten zijn om het niet te doen. Tijd wellicht wel. Een Virtual Assistant kan je hier prima bij ondersteunen, wat jou dus tijdwinst oplevert.

Een blogpost schrijven en publiceren bestaat uit een aantal stappen en is een terugkerende taak. Het helpt om dan een workflow te maken. Als geheugensteun voor jezelf, zodat je niks vergeet. En als je alle acties voor een taak onder elkaar zet, zie je ook sneller waar een VA je bij kan helpen.

Hieronder geef ik een voorbeeld stappenplan voor een blogpost.

 

Stappenplan

  1. Content schrijven – Jij
    De content voor je blog schrijf je zelf. Jij bent de expert en hieruit moet ook je eigen persoonlijkheid spreken. Dat kan jij dus het beste zelf doen.

  2. Deel je blog post (met je VA) – Jij
    Maak een folder aan in Google Drive en deel deze met je VA. Zet je blog post in deze folder in een Google Doc.
    Zet hier ook links in naar eigen of andermans blogposts waaraan je refereert. Laat je VA weten dat je een nieuwe blog hebt toegevoegd.

  3. Content in WordPress zetten – VA
    Dit doet je VA. Een pakkende titel (die jij of zij bedenkt) is een must. En wijs een categorie toe als je daarmee werkt.

  4. Lay-out aanpassen – VA
    Nu wordt de lay-out bepaald. Met headers en subheaders wordt de leesbaarheid van je blog verbeterd. Ook door genoeg witruimte te gebruiken. Worden er quotes gebruikt, dan kunnen die ook hun eigen look krijgen. En wellicht kan je nog de kleuren van je huisstijl verwerken. En met good old bold en italic teksten kan je ook spelen.

  5. Afbeelding zoeken en evt bewerken – VA
    Afbeeldingen kan je vinden op verschillende stockfoto sites. Origineler is natuurlijk om je eigen foto’s te gebruiken. Zet deze in een apart mapje in de Google Drive blogmap. Heb je geen eigen foto, maar heb je wel een idee over de afbeelding, zet dit dan bij je content van je blog (zie stap 2).

  6. Image tags toevoegen – VA
    Als je een afbeelding upload in WordPress zorg dan voor een goede titel en alt-tag. Mocht de afbeelding onverhoopt niet laden, dan kan iemand wel zien aan de omschrijving wat voor afbeelding het is. Ook handig voor mensen (bv slechtzienden) die webteksten laten uitspreken door een programma. En uiteraard door een titel en alt-tag wordt je afbeelding ook gevonden door zoekmachines.

  7. Voeg links toe aan je blogpost – VA
    Voeg relevante links toe naar eigen blogposts. En eventueel links naar relevante posts van andere bloggers die je kent en/of links naar grote sites als wikipedia oid. Ook dit vinden zoekmachines leuk.

  8. Zorg voor een goede SEO – VA
    Met de Yoast plugin voor WordPress kan je aan elke blogpost informatie toevoegen zodat dit geoptimaliseerd wordt voor zoekmachines. Zorg in ieder geval dat je SEO-titel is ingevuld, net als de meta-omschrijving en een focus key-word.

  9. Check check dubbelcheck – Jij
    Je VA heeft nu de blogpost opgemaakt en opgeslagen als draft. Nu is het aan jou om er nog 1 keer helemaal doorheen te gaan of het klopt. Doe dit in Preview mode, zodat je precies ziet hoe je blog straks wordt gepubliceerd.

  10. Publiceren of inplannen – Jij of VA
    Je blogpost is af. Yeah! Je kunt de Publiceer knop direct een slinger geven of je post inplannen voor een ander moment. Denk ook aan het posten of inplannen op je andere social media kanalen zoals Facebook, LinkedIn, Google+, Twitter en Instagram.

  11. Blogpost indexeren – VA
    Het kan soms een tijd duren voordat Google je nieuwe blogpost indexeerd. Je kan dit proces ook een handje helpen en dit zelf doen dmv ‘Fetchen als Google’ in het Google Search Console. Hier kan je lezen hoe dat moet: http://www.simplytranslate.nl/content-indexeren/

  12. Backuppen – VA
    Het kan best zijn dat er tussen stap 1 en 11 nog een paar dingetjes zijn veranderd aan je blogpost. Sla de finale versie op in Google Drive. Dan heb je daar altijd een backup.

 

Download dit stappenplan als workflow

Hoe dit stappenplan er in workflow vorm uit kan zien, zie je in deze Google spreadsheet. Voel je vrij om deze template te kopieren voor eigen gebruik.

 

Je VA meer inzetten

Wil je na verloop van tijd bij het bloggen meer ondersteuning door je VA, dan kan je denken aan de volgende zaken:

  • bijhouden en reageren op reacties

  • interessante artikelen zoeken

  • interessante onderwerpen bedenken voor blogposts

  • social media content kalender bijhouden

Heb je behoefte aan meer van dit soort workflows voor andere terugkerende taken, stuur me gerust een mailtje.