How to to-do list?

 
SamenmetSan_SandraKeus_ToDo_list
 
 

De to-do list, wie kent ‘em niet. Sommigen hebben er eentje, anderen hebben er tien rondslingeren. Op papier, in je hoofd, digitaal. Eindeloos lang met 101 dingen waarvan je al weet dat je het gros toch niet gaat doen. Of losse post-its door het hele huis of kantoor.
Iedereen doet het op z’n eigen manier. Maar hoe werkt het nou het best?

 

Mijn 10 tips:

  • Gebruik een to-do app op je telefoon ipv papier. Eén verzamelplek ipv diverse losse papiertjes. En op je telefoon heb je ‘em altijd bij de hand. Vaak bestaat er van de app ook een desktopversie. Dan kan je ook via je computer bij je to-do’s. Ik gebruik zelf Wunderlist. Maar Remember the Milk en Todoist zijn ook prima.

  • Zodra je iets tebinnen schiet: zet het in je to-do list en hang er gelijk een deadline aan.

  • Gebruik een werkwoord in elke to-do. Zo kan je makkelijk acties clusteren en zie je bijvoorbeeld dat je die dag een belrondje moet doen of een middagje moet besteden aan uitzoekwerk.

  • Maak to-do’s zo klein en concreet mogelijk. Ipv huis opruimen zet je er bv schoonmaken keuken op. Als een actie klein is, begin je er ook sneller aan.

  • Zet er geen lange termijn to-do’s op die ooit wel leuk zijn om te doen. Zet die op een ‘wel leuk om een keer te doen’ lijst en bewaar die ergens op je computer. Zorg dus dat je to-do list kort en bondig blijft en geen vergaarbak wordt van van alles en nog wat.

  • Hou je to-do list dagelijks bij. Alleen dan werkt je to-do list goed. En afvinken is leuk.

  • Haal 1x in de week een bezem door je to-do list. Haal acties eraf waarvan je weet dat je ze binnenkort toch niet gaat doen. Zet die op je die andere ‘wel leuk om een keer te doen’ to-do list.

  • Plan elke dag 3 grote to-do’s en 3 kleine. Niet meer. Bijna iedereen denkt dat ‘ie op een dag meer kan doen dan werkelijk het geval is. Er komen vaak ook dingen bij die je niet voorzien had. En het is fijner om een lege to-do list te zien, dan nog 10 dingen waarvan je weet dat je het die dag niet gaat redden.

  • Maak een duidelijk onderscheid tussen je (online) agenda en je to-do list. Je agenda is de grove lijn van je dag verdeeld in een paar blokken. Plan een blok in om te werken aan je to-do list. In mijn to-do list staan geen afspraken. Die staan in m’n agenda.

  • Maak je to-do lijst ’s avonds definitief voor de volgende dag. Zo kan je de volgende dag gelijk gericht aan de slag.

Heb jij nog een geweldige gouden to-do list tip die hier niet bij staat? Shoot!