SEO tips voor Squarespace

 
Interessant? Bewaar deze blog op Pinterest.

Interessant? Bewaar deze blog op Pinterest.

 
 
 

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalization. In gewoon Nederlands: zoekmachine optimalisatie.

Als je een website hebt, dan wil je ook graag bovenaan in Google komen. Je hebt niet voor niets een website, toch? Maar met alleen een website de lucht inslingeren ben je er niet. En met jou zijn er ook vele anderen die dit willen. Iemand die jou belooft je ‘wel even’ bovenaan in Google te krijgen, think twice. SEO is een vak apart.

Let’s be honest, ik ben ook geen SEO-expert. Maar ik kan je wel aangeven waar je op moet letten bij je Squarespace website om je vindbaarheid te vergroten.

Dit is wat je zelf kunt doen:

Check sowieso deze checklist van Squarespace en loop alle punten stap voor stap door. In deze checklist staan de basics zoals omschrijvingen toevoegen aan pagina’s en afbeeldingen, het toevoegen van je social media kanalen, het gebruik van tags en categorieën in je blog etc.

Bij elkaar is het wellicht een overweldigende lijst en weet je niet waar je beginnen. Daarom pak ik er in deze blogpost een paar uit en geef je nog een paar extra tips:

 

1. VOEG ALT-TAGS TOE

Voeg Alt-tags toe in het Filename veld.

Voeg Alt-tags toe in het Filename veld.

Voeg een Filename toe aan elke afbeelding/foto, oftewel alt-tags. Gebruik hiervoor relevante keywords. Standaard staat er de naam van de originele afbeelding die je hebt geupload. Je vindt het Filename veld op het eerste/content tabblad van Edit-opties van een image.

Bonustip: ga naar het tweede/design tabblad. Vul voor elke design optie andere (maar nog steeds relevante) keywords in, ook al gebruik je die design optie niet. Squarespace bewaart ‘behind the scenes’ dit namelijk wel.

Hiernaast gebruik ik bijvoorbeeld een Inline afbeelding. Maar als je op Poster klikt, kan je daar ook tekst kwijt. Vul daar keywords in, zet ‘em daarna weer terug op Inline en klik op Save.

 

2. BESTANDSGROOTTE van AFBEELDINGEN MINIMALISEREN

  • Google vindt paginasnelheid erg belangrijk en geeft voorkeur aan snelle websites. Dus zorg dat de afbeeldingen bij voorkeur niet groter zijn dan 1MB. Liever nog kleiner dan 500KB.
    Heb je veel afbeeldingen op 1 pagina? Zorg dan dat alle afbeeldingen op 1 pagina bij elkaar niet groter zijn dan 5 MB.

  • Laat Ajax Loading aan staan. Dit zorgt ervoor dat alleen het bovenste deel van een pagina geladen wordt als een bezoeker daar op terecht komt. Pas als iemand gaat scrollen wordt de rest geladen.
    Ajax Loading staat standaard aan en vind je in Design Styles (niet alle templates hebben dit overigens). Als je veel met Custom Code werkt, dan kan het zijn dat je Ajax Loading uit moet zetten, anders werkt je code niet.

 

3. BEPERK HEADING 1 TEKSTEN

Als je een tekst opmaakt in Squarespace kan je kiezen uit 4 opties: een Heading 1, een Heading 2, een Heading 3 en je standaard/body tekst. Gebruik bij voorkeur op een pagina maar 1 Heading 1 tekst.

 

4. gebruik het GOOGLE SEARCH CONSOLE

Maak een account aan bij het Google Search Console en meld je site daar aan. Je kan daar handmatig je sitemap uploaden om Google een handje te helpen.

Ook kan je dmv ‘fetchen als Google’ een nieuwe pagina of een nieuwe blog aanmelden. Zo wordt een nieuwe pagina sneller door Google geïndexeerd. Anders moet je wachten tot Google toevallig weer langs jouw site komt.

 

5. UPDATE JE WEBSITE regelmatig

Als je je website in 2017 hebt gemaakt, online hebt gezet en daarna nooit meer iets gewijzigd hebt, dan vindt Google je website niet heel interessant. Door bijvoorbeeld met enige regelmaat te bloggen, zorg je voor nieuwe, verse content. Dat vindt Google leuk.

 

6. CHECK JE URL’S

Houd je URL’s beknopt en duidelijk. De URL hoeft niet exact hetzelfde te zijn als de titel van je blogpost.
En gebruik in je URL de belangrijkste keywords.

Als je gebruik maakt van de dupliceer optie van een pagina of een blogpost, dan verzint Squarespace zelf een nieuwe URL. Pas deze gelijk aan, zodat je niet ongemerkt met een URL verder gaat die deels bestaat uit een rare letterreeks.

 

7. maak zelf een CUSTOM 404 pagina

Maak zelf een Custom 404 pagina met daarop bijvoorbeeld de belangrijkste navigatie-items, je contactinformatie of blogs. De standaard 404-pagina van Squarespace is namelijk suffer dan suf. En je wilt dat mensen op je website blijven en niet teruggaan naar de Google zoekresultaten en uitkomen bij iemand anders.

Check hiervoor mijn blogpost over hoe je zelf een custom 404 pagina maakt.

 

8. TAGS EN CATEGORIEËN

Maak gebruik van tags en categorieën in je blog. Let wel, tags zijn geen categorieën en vice versa. En maak niet lukraak een shitload aan tags aan. Hou het wel relevant en bedenk van tevoren waar mensen op kunnen zoeken online.

 

9. SSL-CERTIFICAAT

SSL staat voor Secure Socket Layer en zorgt voor een betere beveiliging van gegevens tussen de server en een internet browser. Google geeft voorkeur aan sites die een SSL-certificaat hebben. Bij nieuwe Squarespace websites staat dit automatisch aan en is dit inbegrepen in je abonnementskosten.

Mocht je een oude Squarespace website hebben, dan kan je SSL activeren via Settings > Advanced > SSL.

Of een website een SSL-certificaat heeft, kun je oa zien aan het gesloten slotje in je browserbalk.

 

10. AMP AAN- OF UITZETTEN?

AMP heeft betrekking op je blog. Als je dit aanzet zou er voor mobiel een snellere, maar wel uitgeklede versie van je blog getoond worden. Er zijn alleen een paar nadelen als AMP aanstaat:

  • Je navigatie bovenaan verdwijnt hierdoor. Bezoekers kunnen dus niet meer makkelijk door de rest van je site navigeren als ze dat zouden willen nav het lezen van een blogartikel.

  • Sommige ‘blocks’ werken hierdoor niet meer (bv het Code Block). Niet heel handig als je bv Active Campaign gebruikt en voor je opt-in dus gebruik maakt van het Code Block.

Heb je een blog zonder al teveel toeters en bellen, dan kan je het aanzetten. Anders zou ik het niet doen.

 

11. PAGE TITLE, PAGE DESCRIPTION & SEO DESCRIPTIONS

Wellicht overbodig, maar vul per pagina de paginatitel, de page description en de SEO-velden op het SEO-tabblad in. Hier kom je via het tandwieltje dat achter elke pagina verschijnt in het Pages menu.

Pagina’s waarvan je niet wilt dat ze opduiken in Google, kan je overigens onderaan op het SEO tabblad verbergen voor zoekmachines. Bijvoorbeeld voor een custom Instagram-pagina in de Not Linked sectie die je wellicht hebt aangemaakt als vervanging van een Linktree link in je Instagram bio. Je wilt niet dat zo’n pagina opduikt in de Google zoekresultaten.

 

Wat doet Squarespace zelf aan SEO?

Daar lees je hier meer over.

 

Hulp nodig met je Squarespace website?

Uiteraard kan ik je helpen met een nieuwe of je bestaande website. Ik kan je helpen met een redesign of ik kan je in een uurtje tips geven waarmee je zelf verder kan.

 
 
 

 
 

Meer lezen?