Jouw blogpost stappenplan voor Squarespace

 
 Virtual Assistant Den Haag Squarespace bloggen

Je schrijft een blogtekst, je copy-paste 'em naar Squarespace en klaar is Kees. Het lijkt super simpel. En op zich is het dat ook. Maar als je goed wilt bloggen is het toch handig om alle stappen op papier te zetten. Zo vergeet je alle details niet en kan het gelijk een goede workflow zijn voor als je samenwerkt (of wilt gaan samenwerken) met een Virtual Assistant.

Uit welke stappen bestaat jouw blogpost workflow? 

Uiteraard geldt niet voor iedereen exact dezelfde workflow, maar ik geef je hieronder een voorzetje:

  • Schrijf je tekst (niet onbelangrijk ;-)). Zorg voor een pakkende en duidelijke titel met daarin in ieder geval één keyword. Deel je tekst op in een paar alinea's en bedenk hier subkopjes voor. Zo kunnen mensen die alleen je blogpost scannen snel zien waar je blog over gaat.

  • Zoek afbeeldingen of maak je eigen foto’s, bewerk ze eventueel en verklein ze voor gebruik op internet (bv met Photoshop of JPGmini). Ik zorg zelf altijd dat afbeeldingen qua bestandsgrootte onder 1 MB blijven. Je wilt niet dat je site traag wordt door het gebruik van grote afbeeldingen.

  • Noteer in je workflow hoe groot je je afbeeldingen altijd maakt. Dan hoef je dat niet steeds weer op te zoeken.

  • Maak een duplicaat van een eerdere blogpost die qua opmaak helemaal naar je zin is (zie afbeelding 1). Deze gebruik je als basis voor je nieuwe post.
    Je kan het duplicaat ook eerst opslaan als draft met de naam 'Template'. Dan kan je deze steeds gebruiken om te dupliceren.

 Afbeelding 1 - tabblad Content

Afbeelding 1 - tabblad Content

  • Als je een duplicaat voor je nieuwe blogpost heb gemaakt, pas daarna eerst handmatig de URL aan (Edit > tabblad Options) (zie afbeelding 2). Dit doe ik altijd gelijk voor het geval ik het later vergeet.

 Afbeelding 2 - tab Options

Afbeelding 2 - tab Options

  • Voeg je titel en tekst toe. Maak van je tussenkopjes een H2 of H3 tekst. (zie afbeelding 1)

  • Voeg je afbeelding(en) toe. Vergeet niet per afbeelding om op het tabblad Content de titel van je afbeelding in te vullen. (zie afbeelding 3). Let hierbij op het gebruik van woorden die je maken hebben met je bedrijf en de afbeelding. Dit zijn kleine dingetjes, maar dragen wel bij aan je SEO.

 Afbeelding 3

Afbeelding 3

 Afbeelding 4

Afbeelding 4

  • Op het tabblad Design (zie afbeelding 4) kan je kiezen of je wel of niet een beschrijving onder of over je afbeelding wilt hebben. Als je dit niet wilt zou ik dit toch even selecteren en onder je afbeelding iets invullen (met keywords) en erna weer uitzetten. Squarespace bewaart deze info achter de schermen namelijk wel en ook dit kan weer bijdragen aan je SEO.

  • Zorg voor een aantal links in je tekst naar bijvoorbeeld andere relevante blogposts van jouzelf of naar externe websites. Stel wel in dat de links openen in een nieuw tabblad, anders ben je je websitebezoeker kwijt.

  • Open de Settings van je blogpost. Op het tabblad Options voeg je een Thumbnail toe (afbeelding 2). Bv de meest belangrijke afbeelding van je blogpost. Deze wordt gebruikt als je je blogpost post op social media en, afhankelijk van welk thema je gebruikt, ook in het blogoverzicht op je Squarespace site.

  • Op ditzelfde tabblad kan je bij Excerpt een beknopte versie van je blogpost invullen. Dit is ook weer handig voor social media.

  • Ga nu terug naar het tabblad Content waar je Tags en Categorieën aan je blogpost kunt toevoegen (afbeelding 1). Een tag is geen categorie, dus je hoeft niet zowel een categorie Website en een tag Website te hebben. Noteer je tags en categorieën evt in je workflow. Je kan ze ook terugvinden door het linkermenu op het tandwieltje van je Blogpagina te klikken en dan naar het tabblad Advanced te gaan. Meer over het verschil tussen tags en categorieen kan je hier lezen in het Squarespace Help gedeelte.

  • Als je met tags en categorieën werkt, kan je eventueel ook een Summary block onderaan je blogpost zetten zodat je mensen suggesties kan geven voor andere posts met dezelfde tag en/of categorie. Wellicht dat ze daarin namelijk ook zijn geïnteresseerd. Je wilt je lezers uiteraard zo lang mogelijk op je site houden. Hoe je dat doet, zal ik later in een andere blogpost uitleggen.

  • Comments kan je per blogpost aan- of uitzetten (afbeelding 1), maar dit kan je ook voor je hele site in 1x uitzetten bij Settings > Blogging > Comment Settings.

  • Als je helemaal klaar bent, zou ik met een frisse blik nog een keertje goed je hele post doorlezen. Je ziet dan meestal wel wat kleine foutjes her en der. Althans, ik wel ;-)

  • Is je post helemaal klaar? Dan kan je ‘em direct posten of inplannen. (afbeelding 5)

 Afbeelding 5

Afbeelding 5

  • Automatisch laten posten op je social media kanalen is een optie op het tabblad Social (afbeelding 5). Ik plan het liever handmatig op bv Facebook in. Ik wil daar bijvoorbeeld nog een begeleidend tekstje bij schrijven. Elk social media kanaal werkt toch weer net iets anders en je wilt je content zo goed mogelijk aanbieden op elk platform.

  • Wijzig de 'link in bio' op Instagram als je je blogpost ook daar onder de aandacht brengt. Of wijzig de URL en tekst van de button op je Instagram pagina van je Squarespace website die je speciaal daarvoor hebt gemaakt.

  • Maak tot slot een backup van je blogtekst (in bv Google Drive of Evernote) en laat je nieuwe blog indexeren door Google, zodat hij snel in de zoekresultaten verschijnt.

Workflow in Airtable

Dit bovenstaande stappenplan heb ik ook in Airtable gezet.  Deze kan je kopiëren en hergebruiken (klik op Copy Base onderaan onderstaande afbeelding), en waar nodig aanpassen of aanvullen. Airtable is een projectmanagement tool waar ik heel enthousiast over ben. Hier heb ik al eerder een blogpost over geschreven.


Het blogproces in Squarespace wordt met dit stappenplan een stuk duidelijker en overzichtelijker, maar er gaat natuurlijk nog steeds tijd inzitten. Wil je liever je tijd aan andere dingen besteden, dan kan ik het vanaf stap 3 van je overnemen. 


Meer lezen?