Hoe haal je meer uit je Squarespace blog?


Zoals je waarschijnlijk weet heeft Squarespace een fijne en handige blogfunctie. Als je een blog aanmaakt kan je kiezen uit een aantal lay-outs voor je blogoverzicht. Ook voor de opmaak van een blogpost geeft Squarespace je qua opmaak een aantal suggesties. Over het algemeen is een blogpost opgebouwd uit een titel en daaronder een lap tekst met (een) afbeelding(en). Bovenaan kan je nog een datum, auteur en een categorie of tag toevoegen en that’s it zo’n beetje.


Het is zonde als je het hierbij zou laten. Uit een blog kan je namelijk veel meer halen. Het kan zijn dat iemand via Google op jouw blogpost terecht is gekomen en op die manier binnenkomt op je site. Diegene kent jou en je aanbod wellicht nog niet. Het zou mooi zijn als iemand daarna doorklikt naar andere pagina’s. Natuurlijk heb je bovenaan je navigatie, maar er zijn nog meer mogelijkheden om ervoor te zorgen dat iemand langer op je website blijft hangen.

Kortom, wat kan je doen om te zorgen dat je blogpost waardevoller wordt en de kansen worden vergroot dat mensen langer op je website blijven?

1. Voeg een korte bio toe

Zo maakt iemand na het lezen van de blogpost direct met jou kennis. Dit is met name handig als iemand via Google op een blogpost en dus je website terecht is gekomen.

Op welke manieren kan je dit doen?

1. De standaard ‘Show Author Profile’ optie van Squarespace
In het dashboard van je Squarespace account kan je rechtsboven via Account Settings op de tab Profile een korte bio toevoegen.
Deze bio wordt getoond helemaal onderaan je blogpost. Je kan dit aanzetten in de settings van je blogpost: Show Author Profile. Alleen beschikbaar in 7.1.

Dashboard > Account Settings > Profile > Bio

 

Settings blogpost > Edit Section > Show Author Name

2. Zelf maken dmv toevoegen Text en Image blocks
Je kan ook handmatig onderaan elke blog een stukje tekst en een profielfoto toevoegen die dienst doet als bio. Als je een nieuwe blogpost gaat schrijven, dupliceer je een oude blogpost inclusief je zelfgemaakte bio waardoor je die niet steeds opnieuw hoeft toe te voegen.

Nadeel is echter dat als je je bio op een later moment wilt aanpassen je dit handmatig in elke blogpost moet doen.

3. Zelf maken dmv Summary block en een aparte ‘bio Blog’
Een alternatief voor optie 2 is om onderaan een blogpost te werken met een Summary block. Hier kan je oa blogposts in binnenhalen. Niet je blogposts uit deze blog, maar blogposts uit een blog die je speciaal aanmaakt voor het aanmaken van bio’s (wellicht wil je met verschillende bio’s werken afhankelijk van het onderwerpen binnen je blog).

Deze ‘bio Blog’ zet je in het Not Linked gedeelte van je website. Per bio maak je één blogpost. De tekst voor je bio zet je in de excerpt van de blogpost. Je profielfoto voeg je toe als featured image. (afbeelding 1) Voeg een unieke tag toe aan elke bio blogpost via de tab Options. (afbeelding 2)

Verberg de volledige ‘bio Blog’ voor zoekmachines in de blog settings via de tab SEO. (afbeelding 3)

Ga nu weer terug naar je echte blogpost. In de settings van je Summary block onderaan geef je op de tab Content aan dat Squarespace moet importeren uit je ‘bio Blog’ en je selecteert bij Filter de juiste tag. Op de tab Design selecteer je de List view en stel je in dat er maar 1 item getoond wordt. 

Voordeel van deze methode is dat als je een bio iets aanpast, dat automatisch via het Summary Block geupdate wordt in al je blogposts.

Afbeelding 1: Blogpost settings > tab Content > Featured Image en Excerpt

Afbeelding 2: Blog Post Settings > tab Options > Tags

Afbeelding 3: Blog Settings > tab SEO > Hide from Search Results

💡 Check onderaan deze blogpost een handige plugin die deze optie nog een stuk makkelijker maakt.



2. Voeg relevante blogposts toe

Om het je websitebezoeker makkelijker te maken om naar een andere blogpost door te klikken, kan je onderaan je blogpost relevante blogposts toevoegen.

Net als bij optie 1 werk je ook hier met een Summary Block. Als je werkt met categorieën kan je op de tab Content bij Filter de categorie of tag selecteren. 

Het nadeel van deze methode is dat in het Summary Block de meest recente blogposts worden getoond. Het kan dus voorkomen dat je in je zojuist gepubliceerde blogpost onderaan in je Summary Block dezelfde blogpost terug ziet.




3. Voeg een opt-in voor je nieuwsbrief of weggever toe

Als je wilt focussen op de groei van je e-maillijst, kan je op de pagina met je blogoverzicht een opt-in plaatsen voor je nieuwsbrief (het Newsletter block). Dit is mijns inziens voornamelijk interessant als je ook je blogposts via je nieuwsbrief deelt.

Je kan nog een stapje verder gaan door deze opt-in in elke blogpost te zetten. Het nadeel hiervan is dat als je iets wilt wijzigen aan de tekst van de opt-in je dit handmatig in elke blogpost moet doen.

💡 Check onderaan deze blogpost een handige plugin die deze optie nog een stuk makkelijker maakt.



4. Voeg een promo voor een training of product toe

Mocht je een relevante online training of product verkopen wat aansluit bij het onderwerp van je blogpost, dan kan je deze ook in je blogpost vermelden. Onderaan of wellicht ergens halverwege als het om een lange blogpost gaat.

Je kan hier dezelfde methode gebruiken als omschreven bij optie 1.3 (bio Blog en Summary block). Je kan je product of online training toevoegen als blogpost aan je ‘bio Blog’ met een eigen tag.

💡 Check onderaan deze blogpost een handige plugin die deze optie nog een stuk makkelijker maakt.



5. Voeg een zoekfunctie toe

Om het voor je websitebezoeker makkelijker te maken om iets specifieks te vinden is het slim om een zoekfunctie toe te voegen aan je blogoverzicht.

Dit kan op twee manieren, namelijk door het toevoegen van:

  • Een Search block
    Op deze manier kan iemand zelf een zoekopdracht invoeren. In de settings van het Seach block kan je instellen dat alleen gezocht wordt binnen je blog ipv je hele website.

  • Een Archive block
    Als je in je blog werkt met categorieën en/of tags, dan kan je ook een Archive block toevoegen, zodat je websitebezoeker bijvoorbeeld kan filteren op onderwerp en alleen die blogposts ziet in het blogoverzicht.

Deze twee blocks vind je in het blocks-overzicht (helemaal naar beneden scrollen). In mijn eigen blogoverzicht heb ik beiden verwerkt.

 

💡Plug-in tip:

Om optie 1, 3 en 4 makkelijker te maken, heeft Will Myers een handige plug-in ontwikkeld.

Met deze plug-in maak je bijvoorbeeld een aparte pagina aan voor je nieuwsbrief opt-in, je online training of je bio, en met een stukje code zet je die in je blogposts. Als je iets wilt aanpassen doe je dit op die aparte pagina en daarna zorgt de code ervoor dat het in al je blogposts wordt aangepast. Easy peasy.

De Section Loader Supreme plug-in vind je hier: 
https://www.will-myers.com/products/p/section-loader-supreme (affiliate link)
Kosten: 20 dollar



Meer lezen?

Sandra Keus

Squarespace web designer

https://squareitup.co
Vorige
Vorige

iDeal betalingen in Squarespace met Plug&Pay

Volgende
Volgende

Hoe pas je je Squarespace cookiebanner aan?