Verbeter de SEO van je Squarespace website


NB: deze blogpost bevat affiliate links.

Iedereen streeft ernaar om bovenaan pagina 1 in Google te verschijnen, nietwaar? Echter, slechts één website kan die felbegeerde positie innemen. Stel je voor dat je in 2024 start als kindercoach; het is onrealistisch te verwachten dat je binnen een week na de lancering van je website boven iemand komt te staan die al tien jaar actief bezig is met zijn site.


Waar wil je precies op gevonden worden?

De eerste vraag die ik altijd stel is: op welke zoekterm wil je überhaupt gevonden worden? Wat moet iemand in Google intikken, zodat jouw website als eerste verschijnt? Als dit niet meer is dan 'kindercoach', dan wordt het lastig. Deze term is namelijk te breed en algemeen.

Maak het daarom veel specifieker. Richt je je op een bepaald gebied of woonplaats? Op welke kinderen richt je je? Hebben die een specifieke leeftijd? Zitten die in een bepaalde situatie? Waarin onderscheid jij je van je concurrenten? Heb je een specialisme?

Uit deze vragen komen al diverse keywords voort, waarop iemand specifiek kan zoeken in Google. Maak hier een lijstje van.


Verwerk relevante keywords in je site

In Squarespace kun je kiezen uit vier soorten Heading-teksten: H1 tot en met H4, van groot naar klein. De H1-tekst is het belangrijkst voor Google. Bij voorkeur gebruik je per pagina slechts één H1-tekst. Voor andere koppen op de pagina kun je H2, H3 en/of H4 gebruiken.

De standaard (body) tekst is de paragraaf 2 tekst.

Naast goede heading-teksten kun je relevante keywords ook gebruiken in alt-tekst van afbeeldingen, URL's, pagina-omschrijvingen en titels van blogposts.

Lees meer hierover in deze blogpost: SEO tips voor Squarespace


Zorg voor voldoende (relevante) content

Heb je een website die slechts uit één pagina bestaat of voornamelijk uit foto's en weinig tekst, dan hebben zoekmachines weinig content om te indexeren en waarde aan toe te kennen. Zorg daarom voor voldoende content op je website. Dit betekent niet dat je een encyclopedie moet maken; je kunt nog steeds iedere pagina kort en bondig houden. Less is more, maar 'less' kan ook te weinig zijn.

Als het voor jou van toepassing is, overweeg dan het gebruik van een blog op je website. Dit kunnen ook nieuwsberichten of artikelen zijn. Regelmatige toevoeging van nieuwe content op je website wordt gewaardeerd door Google.


Een duidelijke customer journey

Weet goed wat je van je websitebezoeker wilt. Wat is de belangrijkste 'call to action' van je website? Je kunt meerdere 'call to actions' hebben, maar zorg wel voor één hoofd 'call to action'. Als dat bijvoorbeeld een online kennismakingsgesprek is, leid mensen dan door je site naar de pagina waar ze dat gesprek kunnen inplannen.

Laat mensen aan het eind van een pagina dus niet aan hun lot over. Dat hoeft niet altijd dezelfde hoofd 'call to action' te zijn, maar zorg er in ieder geval voor dat ze makkelijk kunnen doorklikken. Hoe langer mensen op je website blijven, des te beter. Hierdoor gaat ook je 'bounce rate' omlaag, wat bijdraagt aan een betere SEO.


Maak gebruik van de SEOSpace plugin

Als je bovenstaande punten (en de tips in deze blogpost) hebt geïmplementeerd, ben je al goed op weg. Nu kun je overwegen de SEOSpace plugin te installeren, een soortgelijke tool als Yoast, maar speciaal ontworpen voor Squarespace.

Na installatie start je met een scan, waarbij je een SEO-score en verbeterpunten te zien krijgt. De hoeveelheid verbeterpunten is afhankelijk van het gekozen abonnement. Je kunt zelf aan de slag met deze punten. Daar ben je waarschijnlijk wel even mee zoet :-) Na verloop van tijd kun je opnieuw een scan uitvoeren om te zien hoe je site ervoor staat.

Je kunt SEOSpace de eerste week gratis proberen. Daarna kun je kiezen tussen het Free plan of de DIY-versie voor $15 per maand.



Meer lezen?

 
Sandra Keus

Squarespace web designer

https://squareitup.co
Volgende
Volgende

iDeal betalingen icm Squarespace Courses