SEO tips voor je Squarespace website


First things first: wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimalization. In gewoon Nederlands: zoekmachine-optimalisatie.

Als je een website hebt, dan wil je ook graag bovenaan in Google komen. Je hebt niet voor niets een website, nietwaar? Maar met alleen een website de lucht in slingeren ben je er niet. En met jou zijn er ook vele anderen die bovenaan in Google willen komen. Iemand die jou belooft dit wel even te fixen, think twice. SEO is een vak apart en lange termijnwerk.

Ik ben geen SEO-expert, maar ik kan je wel aangeven waar je op moet letten bij je Squarespace website om je online vindbaarheid te verbeteren.

Dit is wat je zelf kunt doen:

Check sowieso deze checklist van Squarespace en loop alle punten stap voor stap door. In deze checklist staan de basics zoals omschrijvingen toevoegen aan pagina’s en afbeeldingen, het toevoegen van je social media kanalen, het gebruik van tags en categorieën in je blog etc.

Bij elkaar is het wellicht een overweldigende lijst en weet je niet waar te beginnen. Daarom licht ik in deze blogpost de belangrijkste eruit en geef je nog een paar extra tips:

1. Voeg alt-tags toe

Voeg aan je afbeeldingen Alt text toe.
Gebruik hiervoor relevante keywords.

Geef je afbeelding voordat je die uploadt sowieso ook al een relevante naam, zoals ‘Squarespace-specialist- Nederland.jpg’ ipv ‘IMG_3281.jpg’.

Je vindt het Image Alt text veld in de settings van elk Image Block (tabblad Content).

Bonustip: ga naar het tabblad Design. Vul voor elke design optie (Poster, Card, Overlap etc) andere relevante keywords in, ook al gebruik je die design optie niet. Squarespace bewaart dit ‘behind the scenes’ namelijk wel.

Klik dus bijvoorbeeld op Poster, vul daar keywords in en zet je afbeelding daarna weer terug op Inline en klik op Save.

2. Bestandsgrootte afbeeldingen minimaliseren

  • Google vindt paginasnelheid erg belangrijk en geeft voorkeur aan snelle websites. Dus zorg dat de afbeeldingen niet groter zijn dan 500kB.
    Heb je veel afbeeldingen op 1 pagina? Zorg dan dat alle afbeeldingen op 1 pagina bij elkaar niet groter zijn dan 5 MB.

  • Afbeeldingen die je paginabreed gebruikt moeten circa 2.000 tot 2.500 pixels breed zijn. Afbeeldingen die kleiner op je website getoond worden hoeven wellicht maar 1.000 pixels breed te zijn. Sla ze op in JPG-formaat. PNG-formaat wordt vaak erg groot.

  • Om afbeeldingen nog iets kleiner te maken qua bestandsgrootte, haal je ze door de tool TinyJPG heen.

3. Beperk Heading 1 teksten

Als je een tekst opmaakt kan je kiezen uit verschillende Headings en Paragraph teksten.
Gebruik bij voorkeur per pagina maar één Heading 1 tekst. Dit is de belangrijkste tekst voor Google. Als een pagina vol staat met Heading 1 teksten, dan begrijpt Google niet meer wat belangrijk is.

Zet in je Heading teksten ook belangrijke zoekwoorden.

Bonustip: maak de Heading 1 en Heading 2 teksten dezelfde grootte als je bijvoorbeeld met meerdere koppen wilt werken op een pagina die even groot zijn. De belangrijkste voor Google stel je in als Heading 1 en de anderen als Heading 2.

4. Gebruik het Google Search Console

Maak een account aan bij het Google Search Console en meld je site daar aan. Je kunt daar handmatig je sitemap uploaden om Google een handje te helpen.

Ook kan bovenaan in de zoekbalk een nieuwe pagina inspecteren. Nadat je de URL hebt ingevoerd kan je zien of Google de pagina al wel of niet heeft geïndexeerd. Zo niet, dan kan je dat direct aanvragen. Als je dit niet doet dan is het wachten tot Google toevallig weer langs jouw site komt en ziet dat er een nieuwe pagina is bijgekomen. Als je het dus zelf aanvraagt, gebeurt het sneller.

5. Update je website regelmatig

Als je je website in 2017 hebt gemaakt, online hebt gezet en daarna nooit meer iets gewijzigd hebt, dan vindt Google je website niet heel interessant. Door bijvoorbeeld met enige regelmaat te bloggen, zorg je voor nieuwe verse content. Dat vindt Google fijn.
Ook oude blogposts kan je om de zoveel tijd langslopen en updaten (zoals ik zelf ook met deze blogpost doe).

6. Check je URL’s

Houd je URL’s beknopt en duidelijk en gebruik hierin belangrijkste keywords.
De URL hoeft niet exact hetzelfde te zijn als de titel van je blogpost. Haal daar onnodige woorden tussenuit.

Als je gebruik maakt van de dupliceer optie van een pagina of een blogpost, dan verzint Squarespace zelf een nieuwe URL. Pas deze gelijk aan, zodat je niet ongemerkt met een URL verder gaat die deels bestaat uit een rare tekenreeks.

7. Maak zelf een custom 4o4-pagina

Maak zelf een Custom 404 pagina met daarop bijvoorbeeld de belangrijkste navigatie-items, je contactinformatie of blogs. De standaard 404-pagina van Squarespace is namelijk erg suf. En je wilt dat mensen op je website blijven en niet teruggaan naar de Google zoekresultaten en uitkomen bij iemand anders.

Check hiervoor mijn blogpost over hoe je zelf een custom 404 pagina maakt.

8. Tags en categorieën

Maak gebruik van tags en categorieën in je blog. Let wel, tags zijn geen categorieën en vice versa. En maak niet lukraak een shitload aan tags aan. Hou het relevant en bedenk van tevoren waar mensen online op kunnen zoeken.

9. SSL-certificaat

SSL staat voor Secure Socket Layer en zorgt voor een betere beveiliging van gegevens tussen de server en een internet browser. Google geeft voorkeur aan sites die een SSL-certificaat hebben. Bij nieuwe Squarespace websites staat dit automatisch aan en is dit inbegrepen in je abonnementskosten.

Mocht je een oude Squarespace website hebben, dan kan je SSL activeren via Settings > Advanced > SSL. Zet ook even HSTS Secure aan (ook als SSL automatisch al is geactiveerd aan).

Of een website een SSL-certificaat heeft, kun je oa zien aan het gesloten slotje in je browserbalk.

10. AMP aan- of uitzetten?

AMP heeft betrekking op je blog. Als je dit aanzet zou er voor mobiel een snellere, maar wel uitgeklede versie van je blog getoond worden. Er zijn alleen een paar nadelen als AMP aanstaat:

  • Je navigatie bovenaan verdwijnt hierdoor. Bezoekers kunnen dus niet meer makkelijk door de rest van je site navigeren als ze dat zouden willen nav het lezen van een blogartikel.

  • Sommige ‘blocks’ werken hierdoor niet meer (bv het Code Block). Niet heel handig als je bv Active Campaign gebruikt en voor je opt-in dus gebruik maakt van het Code Block.

Heb je een blog zonder al teveel toeters en bellen, dan kan je het aanzetten. Anders zou ik het niet doen.

11. Voeg een SEO-titel en SEO-omschrijving toe per pagina

Dit doe je via de settings van elke pagina (klikken op het tandwieltje) en daarna doorklikken naar het tabblad SEO. Vul bij de SEO-omschrijving niet een hele riedel keywords in, maar maak er 1 of 2 goedlopende zinnen vaak met de belangrijkste informatie zo ver mogelijk vooraan.

Bonustip:
Pagina’s waarvan je niet wilt dat ze opduiken in Google, kan je overigens onderaan op het SEO tabblad verbergen voor zoekmachines (Hide Page from Search Results). Dit geldt bijvoorbeeld voor je privacyverklaring, cookieverklaring en bedankpagina’s. Je wilt niet dit deze pagina’s opduiken in de Google zoekresultaten.

12. Voeg een SEO-titel en SEO-omschrijving toe aan je homepage

Dit doe je via Marketing > SEO.
Vul alleen iets in bij Home en laat Pages en Items ongemoeid.
Gebruik 1 of 2 pakkende en duidelijke zinnen met daarin belangrijke keywords.



13. Zet Ajax-loading aan

Als je een Squarespace 7.1 website hebt is dit niet van toepassing.

Ajax loading zorgt ervoor dat alleen het bovenste deel van een pagina geladen wordt als een bezoeker daar op terecht komt. Pas als iemand gaat scrollen wordt de rest van de pagina geladen.
Ajax Loading staat standaard aan in Squarespace 7.0 en vind je in de Site Styles (niet alle 7.0 templates hebben dit overigens). Als je veel met CSS (custom code) werkt, dan kan het zijn dat je Ajax Loading uit moet zetten. Anders werkt je code niet.

14. Gebruik de SEOSpace plugin

Wil je checken of je alle SEO opties hebt benut, dan kan je de SEOSpace plugin installeren, een soort Yoast voor Squarespace. Je kan na installatie een scan doen die je laat zien hoe jouw site ervoor staat. Daarna kan je met de tips die deze plugin je geeft aan de slag. Na een maand kan je weer een scan doen om te checken in hoeverre je website qua SEO is verbeterd.

Lees ook deze blogpost voor meer SEO tips: samenmetsan.nl/blog/verbeter-seo-squarespace-website


SEO is lange termijnwerk

Het merendeel van bovenstaande punten zijn eenmalige acties en vormen een goede basis. Maar voor een goede positie in Google is het niet een kwestie van wat keywords intikken en daarna achterover leunen. Je moet hiermee aan de slag blijven. SEO is een kwestie van een lange adem hebben. Wil je hier serieus mee aan de slag, kijk dan eens daar deze SEO-training van Judith de Vries van Virtueel Present.



Meer lezen?

 
Sandra Keus

Squarespace web designer

https://squareitup.co
Vorige
Vorige

Het Personal of Business Plan? Wat te kiezen?

Volgende
Volgende

Hoe maak je een redirect naar een bedankpagina in Squarespace